Вчера бях на едно събитие на колеги от рекламния бранш. (https://www.facebook.com/events/534827990461368/)
Беше много интересно и за първи път чух нещо, което ме изненада и впечатли – хората с дълъг опит в рекламата бяха стигнали до извода, че може би им „куца рекламата“ :) Замислих се и като човек, който винаги е бил от другата страна (на клиента), съм склонна да се съглася с тях. Но не съвсем…според мен им „куца маркетингът“.
Много хора са склонни да мислят за маркетинга като за начин, по който предлагаме и продаваме продуктите или услугите си. Често напълно го отъждествяват с рекламата им. А когато чуя някой да казва: „Това си е чист маркетинг…“, знам, че има предвид, че това е „само“ реклама, понякога на границата със заблуда на потребителите.
Вярно е, че една от ролите на маркетинга е да поведе потенциалните клиенти по пътя от запознаването с продукта/услугата до купуването им. И за това използва рекламата. Но това не е единствената му роля. Рекламата е тактиката, която използваме за да комуникираме, да споделяме същността на това, което предлагаме. Тя ни помага да отговорим на въпроса „Как?“ най-добре да направим това.
Основната роля на маркетинга е да отговори на въпросите „Какво?“, „за Кого?“ и „Защо?“ предлагаме..
„Чист маркетинг“ е да формулираме проблема, който разрешаваме по най-добрия начин
„Чист маркетинг“ е да определим на кои клиенти можем да служим най-добре и да имаме силата и увереността да се откажем от останалите, които само отклоняват вниманието, времето и енергията ни.
„Чист маркетинг“ е да задоволим конкретна (макар и често неизказана) нужда на клиентите си и да им помогнем да се чувстват по-добре – с продуктите/услугите ни и със себе си.
Много често, фокусирането върху рекламата, ни отклонява от фокусирането върху маркетинга. А те са неразривно свързани и взаимно зависими. Рекламата, без добър маркетинг, остава за забавление и не води до дългосрочни продажби. Маркетингът, без добра реклама, остава неизвестен. И за да не „куцат“, те трябва да се подкрепят и да вървят заедно.
Първата крачка се прави от маркетинга, после рекламата ни завладява.