Неоспоримо е, че комуникацията е един от най-важните елементи в маркетинга, тъй като тя ни позволява да споделим с хората всичко, което е уникално за нашия продукт и марка, единственият начин да „влезем“ в техния свят и дом.
Преди появата на Интернет, комуникацията беше еднопосочна – марките информираха, споделяха, показваха предимствата си и това беше достатъчно, за да спечелят доверието на потенциалните си клиенти. Да ни забележат беше най-важното нещо и успехът се определяше от броя на контактите.
Социалните мрежи промениха света на маркетинга. Комуникацията стана разнопосочна. Хората започнаха да контактуват с други хора и с марките директно, като създават не само контакти, но и връзки с тях. Връзките станаха по-важни от контактите, защото те са необходимото условие за възникването на доверие, за възможността изобщо да ни чуят и да проявят интерес към това, което имаме да кажем.
Контактуваме бързо, лесно и без риск. Можем да си купим почти всичко, без да се свързваме с други хора – да си харесаме място за почивка, да си купим билет, да си вземем бордна карта, дори да прекосим граници чрез контакт с устройство, да наемем място за спане, да получим достъп до него и да го напуснем, да се върнем вкъщи – без да се налага да разменим поглед или дума дори с един единствен човек (освен ако не ни спрат на скенера за сигурност :)
Виртуалните контакти преобладават над реалните и в маркетинга формулата за успех стана „максимум виртуални контакти с максимум виртуални клиенти“. Моят професионален свят се промени рязко. Изглеждаше ми сякаш броят, бързината на контактите и „забелязването“ замениха важността и стойността на марките и посланията. Мислех си, че социалните мрежи убиват същността на маркетинга и това ме натъжаваше.
И тогава забелязах, че като махало, явлението започва да достига зоната на крайност и се появяват първите признаци на дискомфорт - контактите, станали толкова многобройни и бързи, надхвърлят капацитета ни да ги забелязваме и осмислим. Контактите вече не водят до връзки. Във времето на „свързана“ и „споделена“ икономика, хората остават „несвързани“ и се чувстват все по-изолирани. Качествените връзки и доверието придобиват все по-голямо значение.
Според мен е дошло времето да преместим фокуса от контактите към връзките. В маркетинга винаги сме страдали от факта, че има основни термини, за които няма подходящи думи на български. Затова бих си позволила да използвам английските, с малко помощ от тълковния речник на Института за български език. Смятам, че най-важното трябва да стане не Reach-a (достигането) до хората, а Relevance (релевантен – значим, важен, свързан) на усилията ни, за да се получи резонанс (отзвук, отглас, сътрептене)
Ако трябва с една дума да опиша смисъла на маркетинга, за мен това е СЪТРЕПТЕНЕ.